2007-09-10

Ängelholms lilla tobakshistoria

Det odlades tobak på Store vång och Sandvången, där numera Nya Torg-kvarteren ligger. Det blev väl inga havannacigarrer av det, men förmodligen användbart snus eller bruksbar tuggtobak. Handelsmannen Johan Wilhelm Frick startade i mitten av 1700-talet ett tobaksspinneri, som låg ungefär där ICA Supermarket finns idag. Där tvinnades beredda tobaksblad till tuggbara former.

Cigarrfabriken
Något ädlare varor producerade förhoppningsvis AB Hamburger Cigarrfabrik, vilken grundades 1907 på Bryggaregatan 3, i hörnet av Skolgatan och nuvarande Kristian II:s väg. Initiativtagare var bland andra bryggeridisponenten Herman Rosander och handelsmannen Ernst Paulson, vilka var respektive styrelseordförande och VD. I styrelsen fanns även Hotell Thors källarmästare Paul Frummerin, Johannes Grönvall och timmerhandlaren Carl Petter Johan ”Knaggen” Andersson.

Firman importerade tobak från Sumatra och Brasilien. Den indonesiska ansågs bäst att arbeta med. Cirka femton personer sysselsattes, och viktiga insatser gjordes av de åtta kvinnliga arbetarna, vilka förutom att de stripade tobaken även spikade ihop cigarrlådorna i mahogny och andra träslag.

Cigarrerna såldes i Ernst Paulsons herrekiperingsaffär, nuvarande MQ, men även på andra orter i trakten. Fabriken upphörde dock redan efter nio år. Huset där fabriken låg revs i februari 1964, då den fick lämna plats för ett hyreshus.

4 kommentarer:

Lasse Björkdahl sa...

Hej!

Läste om Ängelholms tobakshistoria och hittade en hel del nytt där. Jag har en hemsida som heter www.tobakshistoria.com.
Jag undrar om det går att hitta någon bild på Hamburgerfabriken på Bryggargatan 3 innan den revs.
Jag har också uppgiften att Anderssson hette John men du skriver Johan. Jag har hittat en timmerhandlare Carl Petter Johan Andersson år 1900 i Stockholm. Går det att se om det är samme person?

Hälsningar

Lasse Björkdahl

Johan Brinck sa...

Den enda bild med cigarrfabriken på, som jag känner till, är en vy över kvarteren där den låg, och där fabriken kan urskiljas i mitten. Bilden finns tryckt i Ängelholm, en hembygdsbok, 2008, på sid. 86. Beträffande timmerhandlaren har jag inga närmare uppgifter om honom.

Anonym sa...

Hej!
Jag heter Bo Söderquist och min far var från och med 1945 fram till sin pensionering chef för Folktandvården i huset vid Gröna Torg, sedermera Nya Torg, alltså i den byggnad där också Ängelholms stadsbibliotek låg. Ja, det låg en lekplats emellan torget och byggnaden. Min moder var lärarinna på läroverket. Jag lämnar dessa upplysningar för någon genom dem kanske kan minnas mig? Vi bodde på Bryggaregatan 8 under åren 1945-1959 och jag är god vän med sonsonen till den bryggeridisponent Herman Rosander som i "Ängelholms lilla tobakshistoria" omnämns som styrelseordförande i AB Hamburger Cigarrfabrik. Det i bloggen åsyftade hörnet mellan Skolgatan och Bryggaregatan var ju en tomt mittemot Tabernaklet (eller vad nu den frikyrkliga byggnad som ligger där heter) där jag gick i söndagsskola 1946. Fast adressen borde väl ha varit Bryggaregatan 1 och inte 3? Under åren 1945-1948 hade jag vägarna förbi den hörntomten varje dag på min väg till och från Folkskolan på Skolgatan, dvs jag passerade gående den hörntomten cirka 2000 gånger för drygt sextio år sedan. Där stod, minns jag, ett antal bikupor med bin som, när jag paserade, svärmade kring mig under vissa tider på året. Där stod också, minns jag, något eller några körsbärs- eller var det plommonträd invid staketet mot trottoaren mot Bryggaregatan. Med tanke på hur många gånger jag passerat den tomten och även bredvidliggande bebyggda tomter och även med tanke på att jag med nöje vilade ögonen på bebyggelsen där, borde jag ha kommit ihåg en fabriksbyggnad. Jag kan faktiskt inte minnas någon sådan på den ifrågavarande platsen utan bara ett boningshus. På tomten bredvid - alltså på det som borde ha varit Bryggaregatan 3, fanns ett, tror jag mig minnas, gult litet hus långt in på tomten. Det huset verkade, har jag för mig, inte bebott. Såvitt jag minns fanns inte där heller någon fabriksbyggnad. Tyvärr har jag inget minne av någon byggnad på Skolgatan strax intill det T-kors där Bryggaregatan mynnade ut. Det kan ha varit en ful byggnad, men den minns jag inte. Av alla de foton jag tog på området kring Bryggaregatan har jag tyvärr inget kvar. Finns det någon som kanske kan skingra det glömskans töcken som hindrar mig från att erinra mig hur det exakt såg ut utmed den del av hörntomten som låg vid Skolgatan? Att det togs flygfoton över området minns jag från det faktum att jag blev mycket fäst vid ett vykortsfoto (flygfoto) över närliggande del av Ängelholm som var klistrat på en väggalmanacka och som jag lossade från almanackan när den skulle kastas. (Även det fotot är försvunnet.) Flygfotografering var ju omgärdad med strikta säkerhetsbestämmelser, varför sådana foton borde kunna spåras. Har möjligen Ängelholms hembygdsförening några foton som är tagna i det aktuella området före 1964 då cigarrfabriken enligt uppgift skall ha rivits?

Bo Söderquist
bovidar@bredband.net

Johan Brinck sa...

Till Bo Söderqvist: det finns en flygbild i Ängelholms hembygdsbok, 2008, sid 86. Den bör vara tagen ungefär vid tiden för dina skolvandringar. Där ser man fabriken, som ligger inne i kvarteret (och inte ser särskilt fabriksaktig ut - det var ju en liten och kortvarig industri).